|  Institutionen der Universität Bayreuth | 
|  | Eine Ebene nach oben ... | 
  Fleissner-Martin, Juliane ; Bogner, Franz X. ; Paul, Jürgen:
Digital vs. Analog Learning : Two Content-Similar Interventions and Learning Outcomes.
  
    
    In: Forests.
      
      Bd. 14
      
      (2023)
       Heft  9
    .
    
     - 1807.
    
ISSN 1999-4907
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/f14091807
  
  Baierl, Tessa-Marie:
Schärfung von Umwelteinstellung : Das Potenzial außerschulischer Lernorte.
  
    
    
    
    
     2022
    . - A, 115, LXXIV S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2022
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Roth, Tamara:
Große Hoffnungen, große Hürden : Der Einfluss von bilingualem Lernen im außerschulischen Lernort Labor auf Leistung, Verständnis, Selbstkonzept, und Kreativität.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2022
    . - 353, XXVI S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2022
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Conradty, Catherine ; Bogner, Franz X.:
Education for Sustainable Development : How Seminar Design and Time Structure of Teacher Professional Development Affect Students' Motivation and Creativity.
  
    
    In: Education Sciences.
      
      Bd. 12
      
      (2022)
       Heft  5
    .
    
     - No. 296.
    
ISSN 2227-7102
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/educsci12050296
  
  Schneiderhan-Opel, Jennifer ; Bogner, Franz X.:
The Effect of Environmental Values on German Primary School Students’ Knowledge on Water Supply.
  
    
    In: Water.
      
      Bd. 13
      
      (2021)
       Heft  5
    .
    
     - No. 702.
    
ISSN 2073-4441
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/w13050702
  
  Maurer, Michaela:
Unterricht in nachhaltiger Entwicklung : Vorstellungen und Wirkungsmessungen.
  
    
    
    
    
     2020
    . - IV, 111 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2020
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Schneiderhan-Opel, Jennifer:
Biodiversitätsbildung am Beispiel des Ökosystems Wald :
Eine empirische Studie zum Erwerb biodiversitätsbezogenen Wissens
unter dem Einfluss von Umwelteinstellungen und Faszination.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2020
    . - 152, XIII S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2020
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Schönfelder, Mona ; Bogner, Franz X.:
Between Science Education and Environmental Education : How Science Motivation Relates to Environmental Values.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 12
      
      (2020)
       Heft  5
    .
    
     - No. 1968.
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su12051968
  
  Stöckert, Alexandra ; Bogner, Franz X.:
Cognitive Learning about Waste Management : How Relevance and Interest Influence Long-Term Knowledge.
  
    
    In: Education Sciences.
      
      Bd. 10
      
      (2020)
       Heft  4
    .
    
     - No. 102.
    
ISSN 2227-7102
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/educsci10040102
  
  Conradty, Catherine ; Bogner, Franz X.:
Conceptual Change when Growing Up : Frameset for Role Models?
  
    
    In: International Journal of Adolescence and Youth.
      
      Bd. 25
      
      (2020)
       Heft  1
    .
     - S. 292-304.
    
    
ISSN 2164-4527
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1622581
  
  Stöckert, Alexandra ; Bogner, Franz X.:
Environmental Values and Technology Preferences of First-Year University Students.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 12
      
      (2020)
       Heft  1
    .
     - No. 62.
    
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su12010062
  
  Maurer, Michaela ; Koulouris, Pavlos ; Bogner, Franz X.:
Green Awareness in Action : How Energy Conservation Action Forces on Environmental Knowledge, Values and Behaviour in Adolescents’ School Life.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 12
      
      (2020)
       Heft  3
    .
     - No. 955.
    
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su12030955
  
  Conradty, Catherine ; Sotiriou, Sofoklis A. ; Bogner, Franz X.:
How Creativity in STEAM Modules Intervenes with Self-Efficacy and Motivation.
  
    
    In: Education Sciences.
      
      Bd. 10
      
      (2020)
       Heft  3
    .
    
     - No. 70.
    
ISSN 2227-7102
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/educsci10030070
  
  Mierdel, Julia:
Kreatives Modellieren im Lernort Labor : Eine vergleichende Studie zu Wissenserwerb, Modellverständnis und dem Einfluss individueller Kreativität.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2020
    . - 164, XIV S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2019
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Schneiderhan-Opel, Jennifer ; Bogner, Franz X.:
The Relation between Knowledge Acquisition and Environmental Values within the Scope of a Biodiversity Learning Module.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 12
      
      (2020)
       Heft  5
    .
    
     - No. 2036.
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su12052036
  
  Roth, Tamara ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Mierdel, Julia ; Bogner, Franz X.:
Self-evaluative Scientific Modeling in an Outreach Gene Technology Laboratory.
  
    
    In: Journal of Science Education and Technology.
      
      Bd. 29
      
      (2020)
       Heft  6
    .
     - S. 725-739.
    
    
ISSN 1573-1839
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1007/s10956-020-09848-2
  
  Mierdel, Julia ; Bogner, Franz X.:
Simply InGEN(E)ious! How Creative DNA Modeling Can Enrich Classic Hands-On Experimentation.
  
    
    In: Journal of Microbiology & Biology Education.
      
      Bd. 21
      
      (2020)
       Heft  2
    .
    
    
    
ISSN 1935-7885
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1128/jmbe.v21i2.1923
  
  Marth-Busch, Michaela ; Bogner, Franz X.:
Technology Interest of Secondary School Students at Five Testing Points over one Complete School Year after Participating at a Student-Centered Learning Program about Bionics.
  
    
    In: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research.
      
      Bd. 19
      
      (2020)
       Heft  2
    .
     - S. 94-111.
    
    
ISSN 1694-2116
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.26803/ijlter.19.2.7
  
  Schneiderhan-Opel, Jennifer ; Bogner, Franz X.:
Between Environmental Utilization and Protection : Adolescent Conceptions of Biodiversity.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 11
      
      (2019)
       Heft  17
    .
    
     - Art.Nr. 4517.
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su11174517
  
  Mierdel, Julia ; Bogner, Franz X.:
Comparing the Use of Two Different Model Approaches on Students' Understanding of DNA Models.
  
    
    In: Education Sciences.
      
      Bd. 9
      
      (2019)
       Heft  2
    .
    
    
    
ISSN 2227-7102
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/educsci9020115
  
  Maurer, Michaela ; Bogner, Franz X.:
How freshmen perceive Environmental Education (EE) and Education for Sustainable Development (ESD).
  
    
    In: PLoS One.
      
      Bd. 14
      
      (2019)
       Heft  1
    .
    
     - No. e0208910.
    
ISSN 1932-6203
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208910
  
  Thorn, Christine J. ; Bogner, Franz X.:
How Environmental Values Predict Acquisition of Different Cognitive Knowledge Types with Regard to Forest Conservation.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 10
      
      (27 Juni 2018)
       Heft  7
    .
    
     - No. 2188.
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su10072188
  
  Marth, Michaela ; Bogner, Franz X. ; Sotiriou, Sofoklis A.:
Professional Development in Science Summer Schools : How Science Motivation and Technology Interest Link in with Innovative Educational Pathways.
  
    
    In: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research.
      
      Bd. 17
      
      (Mai 2018)
       Heft  5
    .
     - S. 47-63.
    
    
ISSN 1694-2116
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.26803/ijlter.17.5.4
  
  Marth, Michaela:
Bionik-Unterricht zwischen natürlichem Vorbild und technischer Anwendung 
: Eine Studie zu Technikbegeisterung, naturwissenschaftlicher Motivation 
und langfristigem Wissenserwerb.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2018
    . - 133, III + 84 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2017
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Bissinger, Kerstin:
Environmental Literacy : eine Studie zu Schülervorstellungen, kognitivem Wissen, Umwelteinstellungen und umweltbewusstem Verhalten.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2018
    . - 121, V S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2016
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Bogner, Franz X.:
Environmental Values (2-MEV) and Appreciation of Nature.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 10
      
      (2018)
       Heft  2
    .
    
     - No. 350.
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su10020350
  
  Calado, Florbela:
How Biology textbooks of two different socio-cultural contexts may contribute to students' scientific literacy.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2018
    . - 149 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2018
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Raab, Patricia ; Randler, Christoph ; Bogner, Franz X.:
How Young “Early Birds” Prefer Preservation, Appreciation and Utilization of Nature.
  
    
    In: Sustainability.
      
      Bd. 10
      
      (2018)
       Heft  11
    .
    
     - No. 4000.
    
ISSN 2071-1050
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/su10114000
  
  Schmidt, Sarah ; Bogner, Franz X.:
Is there more than the sewage plant? : University freshmen’s conceptions of the urban water cycle.
  
    
    In: PLOS ONE.
      
      Bd. 13
      
      (2018)
       Heft  7
    .
    
     - No. e0200928.
    
ISSN 1932-6203
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0200928
  
  Schmid, Sarah ; Bogner, Franz X.:
What Germany’s University Beginners Think about Water Reuse.
  
    
    In: Water.
      
      Bd. 10
      
      (2018)
       Heft  6
    .
    
     - No. 731.
    
ISSN 2073-4441
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/w10060731
  
  Marth, Michaela ; Bogner, Franz X.:
How a Hands-on BIONICS Lesson May Intervene with Science Motivation and Technology Interest.
  
    
    In: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research.
      
      Bd. 16
      
      (2017)
       Heft  5
    .
     - S. 72-89.
    
    
ISSN 1694-2116
     
     
  
  Schönfelder-Beer, Mona ; Bogner, Franz X.:
Individual perception of bees : Between perceived danger and willingness to protect.
  
    
    In: PLOS ONE.
      
      Bd. 12
      
      (2017)
       Heft  6
    .
     - e0180168.
    
    
ISSN 1932-6203
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0180168
  
  Sattler, Sabrina:
Kann ein Zoobesuch zu umweltrelevanten Bildungszielen beitragen? : Eine empirische Studie zu den Möglichkeiten eines Umweltbildungsprogrammes am außerschulischen Lernort Zoo und der Mensch-Tier-Beziehung im Hinblick auf umweltrelevante Fragestellungen.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2017
    . - 192 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2016
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Sotiriou, Sofoklis A. ; Bybee, Rodger W. ; Bogner, Franz X.:
PATHWAYS – A Case of Large-Scale Implementation of Evidence-Based Practice in Scientific Inquiry-Based Science Education.
  
    
    In: International Journal of Higher Education.
      
      Bd. 6
      
      (2017)
       Heft  2
    .
     - S. 8-19.
    
    
ISSN 1927-6052
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n2p8
  
  Thorn, Christine J.:
Schülerzentrierter Unterricht zu Arten- und Naturschutz im Ökosystem Wald : eine Studie zu Schülervorstellungen, kognitivem Wissen, Umwelteinstellungen und Persönlichkeit.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2016
    . - 144, XIII S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2016
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Schumm, Maximiliane:
Empirische Studie zu Motivation, Einstellung und Wissen von Jugendlichen : Selbstgesteuertes Lernen mit dem Thema „Erneuerbare Energien“.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2016
    . - 105 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2016
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Schumm, Maximiliane ; Bogner, Franz X.:
How Environmental Attitudes interact with Cognitive Learning in a Science Lesson Module.
  
    
    In: Education Research International.
      
      (2016)
      .
    
     - Article ID 6136527, 7 pages.
    
ISSN 2090-4010
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1155/2016/6136527
  
  Conradty, Catherine ; Bogner, Franz X.:
Hypertext or Textbook : Effects on Motivation and Gain in Knowledge.
  
    
    In: Education Sciences.
      
      Bd. 6
      
      (2016)
       Heft  3
    .
     - No. 29.
    
    
ISSN 2227-7102
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/educsci6030029
  
  Thorn, Christine J. ; Bissinger, Kerstin ; Thorn, Simon ; Bogner, Franz X.:
"Trees live on soil and sunshine!" : Coexistence of scientific and alternative conception of tree assimilation.
  
    
    In: PLOS ONE.
      
      Bd. 11
      
      (2016)
       Heft  1
    .
     - e0147802.
    
    
ISSN 1932-6203
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0147802
  
  Schönfelder, Mona:
Unterrichtliche Zugänge zum Bestäuberschutz : Empirische Studie zur Steigerung des kognitiven Wissens und der positiven Wahrnehmung von Bienen.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2016
    . - 158, XVII S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2016
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Langheinrich, Jessica:
eLearning-gestützter Unterricht am außerschulischen Lernort Labor : Schülervorstellungen und kognitives Lernen.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2016
    . - 110 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2015
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Schmid, Sarah:
Inquiry-basiertes Lernen  im naturwissenschaftlichen  Unterricht  –
Auswirkung auf Motivation und langfristigen Wissensaufbau.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2015
    . - 156 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2015
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Dieser, Olivia:
Kognitive Leistungen, Einstellungen und Assoziationen : eine erlebnisorientierte Interventionsstudie am außerschulischen Lernort Nationalpark.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2015
    . - 127 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2015
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Sotiriou, Sofoklis A. ; Bogner, Franz X.:
A 2200-year old inquiry-based, hands-on experiment in today’s science classrooms.
  
    
    In: World Journal of Education.
      
      Bd. 5
      
      (2015)
       Heft  2
    .
     - S. 52-62.
    
    
ISSN 1925-0754
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.5430/wje.v5n2p52
  
  Schmid, Sarah ; Bogner, Franz X.:
Does Inquiry-Learning Support Long-Term Retention of Knowledge?
  
    
    In: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research.
      
      Bd. 10
      
      (2015)
       Heft  4
    .
     - S. 51-70.
    
    
ISSN 1694-2116
     
     
  
  Schmid, Sarah ; Bogner, Franz X.:
Effects of Students’ Effort Scores in a Structured Inquiry Unit on Long-Term Recall Abilities of Content Knowledge.
  
    
    In: Education Research International.
      
      Bd. 2015
      
      (2015)
      .
    
     - Article ID 826734.
    
ISSN 2090-4010
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1155/2015/826734
  
  Goldschmidt, Marlen:
Unterricht zum Thema Grüne Gentechnik im außerschulischen Lernort Labor : Schülervorstellungen, unterrichtliche Umsetzung von Schülerdiskussionen und geschlechtsspezifische Unterschiede.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2015
    . - 155 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2015
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Fremerey, Christian:
Forschend-entdeckendes Lernen zum Thema Trinkwasser am außerschulischen Lernort.
  
    
     Bayreuth
    
    
    
    , 
     2014
    . - 117 S.
    
    
    
     
    
    
    (
     
     Dissertation, 
     
     2014
     , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)
    
     
     
  
  Hedler, Christine S. ; Bogner, Franz X.:
Creative Learning Setting: Autonomous Self-Regulatory Support as Smoking Prevention.
  
    
    In: Creative Education.
      
      Bd. 4
      
      (2013)
       Heft  2
    .
     - S. 154-159.
    
    
ISSN 2151-4771
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.4236/ce.2013.42022
  
  Meissner, Barbara ; Bogner, Franz X.:
Towards Cognitive Load Theory as Guideline for Instructional Design in Science Education.
  
    
    In: World Journal of Education.
      
      Bd. 3
      
      (2013)
       Heft  2
    .
     - S. 24-37.
    
    
ISSN 1925-0754
     
     DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.5430/wje.v3n2p24