Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

How Should We Teach Nature Protection? Self-Determination and Environmental Attitudes

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00007592
URN zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7592-9

Titelangaben

Baierl, Tessa-Marie ; Bogner, Franz X.:
How Should We Teach Nature Protection? Self-Determination and Environmental Attitudes.
In: Education Sciences. Bd. 13 (2023) Heft 4 . - 353.
ISSN 2227-7102
DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.3390/educsci13040353

Volltext

[thumbnail of education-13-00353-v4.pdf]
Format: PDF
Name: education-13-00353-v4.pdf
Version: Veröffentlichte Version
Verfügbar mit der Lizenz Creative Commons BY 4.0: Namensnennung
Download (811kB)

Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller Projekttitel
Projekt-ID
Qualitätsoffensive Lehrerbildung
01JA1901
Open Access Publizieren
Ohne Angabe

Projektfinanzierung: Bundesministerium für Bildung und Forschung
Deutsche Forschungsgemeinschaft

Abstract

Environmental attitudes are supportive for learning about the environment and for pro-environmental engagement. The question, then, is how to strengthen and establish environmental attitudes. Based on a sample of 429 middle and high school students, we investigated the effect of self-determination-based motivation on environmental attitude. While high levels of self-determination (i.e., intrinsic motivation) positively affected pro-environmental attitude (β = 0.40), low levels of self-determination (i.e., external regulation) negatively affected attitude (β = –0.31). Our data further pointed to a distinct trajectory of self-determination and inclusion of nature throughout adolescence (high scores for 12-year-olds that decline to a minimum around 15–16-years old); a trend that has already been shown for environmental attitude. Such a dip might help derive teaching recommendations in environmental education, e.g., by supporting high scores in time to attenuate a decline. Further teaching recommendations include strengthening students’ self-determination through their basic needs (autonomy, competence, and relatedness).

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Keywords: environmental attitude; motivation toward the environment; science motivation; self-determination; basic needs; autonomy; relatedness; competence
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften > 370 Bildung und Erziehung
500 Naturwissenschaften und Mathematik > 570 Biowissenschaften; Biologie
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige ProfessorInnen > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Xaver Bogner
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Ehemalige ProfessorInnen
Sprache: Englisch
Titel an der UBT entstanden: Ja
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7592-9
Eingestellt am: 19 Mrz 2024 08:26
Letzte Änderung: 19 Mrz 2024 08:26
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/7592

Downloads

Downloads pro Monat im letzten Jahr