Titlebar

Bibliografische Daten exportieren
Literatur vom gleichen Autor
plus im Publikationsserver
plus bei Google Scholar

 

Hypertext or Textbook : Effects on Motivation and Gain in Knowledge

Titelangaben

Conradty, Cathérine ; Bogner, Franz X.:
Hypertext or Textbook : Effects on Motivation and Gain in Knowledge.
In: Education Sciences. Bd. 6 (2016) Heft 3 . - No. 29.
ISSN 2227-7102
DOI: https://doi.org/10.3390/educsci6030029

Volltext

[img] PDF
education-06-00029.pdf - Veröffentlichte Version
Available under License Creative Commons BY 4.0: Namensnennung .

Download (1MB)

Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller ProjekttitelProjekt-ID
Open Access PublizierenOhne Angabe

Abstract

Computers are considered innovative in classrooms, raising expectations of increased cognitive learning outcomes or motivation with effects on Deeper Learning (DL). The “new medium”, however, may cause cognitive overloads. Combined with gender-related variations in ability, self-efficacy or self-confidence, computers may even diminish learning effects. Our empirical study used a quasi-experimental design and the Intrinsic Motivation Inventory (IMI) to monitor efficacy in knowledge gain and motivation when using computer-aided versus textbook-based educational units. Our sample consisted of 393 eighth graders. One objective focused on gender effects associated with autonomous teacher-assisted learning via interactive software or an appropriate textbook. Both groups finished with a recapitulation with the teacher. A third group concluded a computer-aided lesson with a computer quiz. To provide evidence for DL we tested long-term memory after six weeks and examined its correlation with intrinsic motivation factors. In general, our intervention affected the girls’ but not the boys’ intrinsic motivation. We recorded significantly higher post-test scores in the textbook-based lesson, but the differences vanished in the retention test. The teacher-assisted consolidation phase increased long-term knowledge and positively intervened with the students’ interest. Thus, we found evidence for DL.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Zusätzliche Informationen (öffentlich sichtbar): BAYCEER137516
Keywords: Deeper Learning; E-Learning effectiveness; Gender issues; Intermedia comparison;
Learning motivation; Hypertext; Evaluation of e-Learning; Cognitive load
Themengebiete aus DDC: 500 Naturwissenschaften und Mathematik
Institutionen der Universität: Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie > Lehrstuhl Didaktik der Biologie - Univ.-Prof. Dr. Franz Bogner
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Forschungszentren
Forschungseinrichtungen > Forschungszentren > Bayreuther Zentrum für Ökologie und Umweltforschung - BayCEER
Fakultäten
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften
Fakultäten > Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften > Fachgruppe Biologie
Sprache: Englisch
Titel an der UBT entstanden: Ja
Eingestellt am: 15 Jan 2018 14:11
Letzte Änderung: 19 Apr 2018 10:32
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/3652

Downloads

Downloads pro Monat im letzten Jahr