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The Effects of Digital Technology on Opportunity Recognition

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00006618
URN zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: urn:nbn:de:bvb:703-epub-6618-4

Titelangaben

Kreuzer, Thomas ; Lindenthal, Anna ; Oberländer, Anna Maria ; Röglinger, Maximilian:
The Effects of Digital Technology on Opportunity Recognition.
In: Business & Information Systems Engineering. Bd. 64 (2022) Heft 1 . - S. 47-64.
ISSN 1867-0202
DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1007/s12599-021-00733-9

Volltext

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Format: PDF
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Version: Veröffentlichte Version
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Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller Projekttitel
Projekt-ID
Projektgruppe WI Digitale Innovationswerkstatt
Ohne Angabe

Abstract

Recognizing opportunities enabled by digital technology (DT) has become a competitive necessity in today’s digital world. However, opportunity recognition is a major challenge given the influence of DT, which not only disperse agency across various actors, but also blur boundaries between customers, companies, products, and industries. As a result, traditional entrepreneurship knowledge needs to be rethought and the effects of DT on opportunity recognition need to be better understood. Drawing from opportunity recognition theory – as one of the central theories in the entrepreneurship domain – this study builds on a structured literature review to identify and explain three direct as well as three transitive effects of DT on opportunity recognition. These effects have been validated with real-world cases as well as interviews with academics and practitioners. In sum, this study contributes to descriptive and explanatory knowledge on the evolution from traditional to digital entrepreneurship. As a theory for explaining, the findings extend opportunity recognition theory by illuminating how and why DT influences opportunity recognition. Thereby, research and practice are supported in investigating and managing opportunities more effectively.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Keywords: Opportunity Recognition; Digital Entrepreneurship; Digital Technology; Digital Technology Effects; Digital Innovation
Themengebiete aus DDC: 000 Informatik,Informationswissenschaft, allgemeine Werke > 004 Informatik
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Institutionen der Universität: Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement > Lehrstuhl Betriebswirtschaftslehre XVII - Wirtschaftsinformatik und Wertorientiertes Prozessmanagement - Univ.-Prof. Dr. Maximilian Röglinger
Forschungseinrichtungen
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > Institutsteil Wirtschaftsinformatik des Fraunhofer FIT
Forschungseinrichtungen > Institute in Verbindung mit der Universität > FIM Forschungsinstitut für Informationsmanagement
Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Sprache: Englisch
Titel an der UBT entstanden: Ja
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-6618-4
Eingestellt am: 07 Sep 2022 09:43
Letzte Änderung: 07 Sep 2022 09:43
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/6618

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