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Der filmische Realismus des chinesischen Kinos im digitalen Zeitalter

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00007865
URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7865-0

Title data

Zeng, Yi:
Der filmische Realismus des chinesischen Kinos im digitalen Zeitalter.
Bayreuth , 2024 . - 213 P.
( Doctoral thesis, 2024 , University of Bayreuth, Faculty of Languages and Literature)

Abstract

Die deutschsprachige Forschung zum chinesischen Kino ist noch weitgehend unerforscht, insbesondere im Bereich des zeitgenössischen Films. Diese Dissertation untersucht, wie sich das chinesische Kino im digitalen Zeitalter entwickelt hat. Dabei werden sowohl das populäre Kino als auch das Kunstkino betrachtet. Im Zentrum steht die Frage nach dem filmischen Realismus. Gemäß André Bazin „muss am Anfang jedes Realismus in der Kunst ein ästhetisches Paradoxon gelöst werden“. Das Kino, so Alain Badiou, funktioniert stets mit Paradoxien als Massenkunst und schafft auf seine eigene, audiovisuelle Weise neue Synthesen. Die Dissertation diskutiert, wie ausgewählte chinesische Filme eine eigene filmische Realität erschaffen, welche paradoxen Situationen sich dabei ergeben, welche neuen Synthesen entstehen und wo diese Mission scheitert. Zudem wird die Frage erörtert, wie die digitale Technologie das chinesische Kino verändert hat und ob sie letztlich eine Revolution im Kino auslösen kann.

Abstract in another language

German-language research on Chinese cinema is still largely unexplored, especially in the field of contemporary films. This dissertation examines how Chinese cinema has developed in the digital age, considering both popular cinema and art cinema. The focus is on the question of cinematic realism. According to André Bazin, “every realism in art must begin by solving an aesthetic paradox.” Cinema, as Alain Badiou states, always functions with paradoxes as a mass art and creates new syntheses in its own audiovisual way. The dissertation discusses how selected Chinese films create their own cinematic reality, what paradoxical situations arise, what new syntheses are generated, and where this mission fails. Furthermore, it addresses how digital technology has changed Chinese cinema and whether it can ultimately trigger a revolution in cinema.

Further data

Item Type: Doctoral thesis (No information)
Keywords: Cinema; Contemproray Chinese cinema; Chinese Main-Melody cinema; Chinese Art Cinema; Cinematic Realism; Film Reality; Digital Technology; Digital Realism/ Kino; Zeitgenössiches chinesisches Kino; Chinesisches Main-Melody-Kino; Chinesisches Kunstkino; Filmischer Realität; Digitale Technologie; Digitaler Realismus
DDC Subjects: 100 Philosophy and psychology > 100 Philosophy
100 Philosophy and psychology > 190 Modern Western philosophy
700 Arts and recreation
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature > Lehrstuhl Komparatistische Medienwissenschaft: Allgemeine, vergleichende und afrikabezogene Medientheorie > Lehrstuhl Komparatistische Medienwissenschaft: Allgemeine, vergleichende und afrikabezogene Medientheorie - Univ.-Prof. Dr. Ivo Ritzer
Graduate Schools > University of Bayreuth Graduate School
Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Lehrstuhl Komparatistische Medienwissenschaft: Allgemeine, vergleichende und afrikabezogene Medientheorie
Graduate Schools
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7865-0
Date Deposited: 23 Aug 2024 08:25
Last Modified: 23 Aug 2024 08:26
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/7865

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