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Die strahlende Erinnerung : Tschernobyl als deutsch-ukrainisches Mnemotop

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00005403
URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-5403-6

Title data

Bohoslavets, Sofiya:
Die strahlende Erinnerung : Tschernobyl als deutsch-ukrainisches Mnemotop.
Bayreuth , 2020 . - 198 P.
(Master's, 2020 , University of Bayreuth, Faculty of Languages and Literature)

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Abstract

Im Zusammenhang mit dem Reaktorunfall von Tschernobyl entbrennt oft die Diskussion darüber, ob man tatsächlich eine Lehre aus der Nuklearkatastrophe gezogen hat. Die vorliegende Arbeit widmet sich der Untersuchung der kulturellen Bedingtheit einer solchen Katastrophendidaktik, indem sie die inhaltlich-funktionelle Gestaltung der Tschernobyl-Erinnerung im deutsch-ukrainischen Vergleich erforscht. Der Abhandlung liegt dabei das theoretische Paradigma der Erinnerungsorte zugrunde. Die historische Rahmung der Katastrophe sowie die Analyse der zentralen Gedächtnismedien in den nationalen Erinnerungskulturen haben gezeigt, dass Unterschiede in kollektiven Deutungsmustern von 1986 vor allem auf Differenzen des jeweiligen historischen Kontextes zurückzuführen sind. In Deutschland wurde die Bevölkerung dank der Anti-Atomkraft-Bewegung für die Gefahren der Kernenergie sensibilisiert und nach dem misslungenen Krisenmanagement der Regierung nachhaltig von der Unkontrollierbarkeit der zivilen Atomkraft überzeugt. Auch heute bekräftigt Tschernobyl den atomablehnenden Konsens in der deutschen Gesellschaft. In der Ukraine dagegen hat die staatliche Zensur sowohl vor als auch nach dem Unfall eine kritische Auseinandersetzung mit der Kernenergie verhindert. Bisher konnte sich der ukrainische Erinnerungsort zu keinem gemeinschaftsstiftenden, kohärenten Vergangenheitsbild verdichten. In der Arbeit wird aber auch diskutiert, ob Tschernobyl als primär geteilter Erinnerungsort über das Potenzial verfügt, zu einem gemeinsamen bzw. transnationalen Mnemotop aufzusteigen.

Abstract in another language

Often a discussion erupts in the context of the Chernobyl Nuclear Disaster: has one effectively drawn a lesson from the Nuclear catastrophe? It is the cultural conditionality of this didactics of catastrophe to which the thesis dedicates itself. The thesis researches/investigates the framework of the Chernobyl memory in consideration of its content and function in the context of a German-Ukrainian comparison, underlaid by the theoretical paradigm of the spaces/places of memory. The historical framing of the catastrophe and the analysis of the key remembrance mediums in the national cultures of remembrance have indicated that the dissimilarities in the collective interpretation patterns from 1986 are to be traced back especially to the differences of the respective historical contexts. Owing to the anti-nuclear energy protests in Germany its citizens were sensibilised to the dangers of the atomic energy and were persuaded against it by the failed crisis-management of the German government regarding the uncontrollability of the nuclear energy. And even today the Chernobyl incident substantiates the consensus for anti-nuclear energy in the German society. Whereas in Ukraine the state censor has hindered the critical discussion on the atomic energy both before and after the disaster, to such an extent that yet Ukrainian space/place of memory has to consolidate a collective and coherent historical image. Furthermore, the thesis also discusses, if Chernobyl, as a primary divided space/place of memory, possesses the potential to ascend to a collective or rather a transnational mnemonic trope.

Further data

Item Type: Master's, Magister, Diploma, or Admission thesis
Keywords: Tschernobyl; Erinnerungsort; Katastrophengedächtnis; deutsche Erinnerungskultur;
ukrainische Erinnerungskultur; transnationale Erinnerung
DDC Subjects: 300 Social sciences > 300 Social sciences, sociology and anthropology
800 Literature > 830 German and related literatures
900 History and geography > 940 History of Europe
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature > Chair Intercultural German Studies > Chair Intercultural German Studies - Univ.-Prof. Dr. Gesine Lenore Schiewer
Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Chair Intercultural German Studies
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-5403-6
Date Deposited: 20 Apr 2021 06:05
Last Modified: 20 Apr 2021 06:06
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/5403

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