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Volkswirtschaftliche Potentialanalyse vollautomatisierter und elektrischer Carsharing-Systeme am Beispiel Deutschlands

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-3803-7

Title data

Henzgen, Philipp:
Volkswirtschaftliche Potentialanalyse vollautomatisierter und elektrischer Carsharing-Systeme am Beispiel Deutschlands.
Bayreuth , 2018 . - XIII, 237 P.
( Doctoral thesis, 2018 , University of Bayreuth, Faculty of Law, Business and Economics)

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Format: PDF
Name: Volkswirtschaftliche Potentialanalyse vollautomatisierter und elektrischer Carsharing-Systeme am Beispiel Deutschla (004).pdf
Version: Published Version
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Abstract

Die vier Megatrends CASE (Connected Car, Autonomous Car, Shared Mobility und Electric Car) stehen für eine grundlegend neue Nutzungsform des Automobils. Diese ist nicht nur CO2-neutral, sondern verspricht auch eine bessere Auslastung von Fahrzeugen. Es stellt sich die Frage, welche potentiellen Auswirkungen diese vier Megatrends auf die Volkswirtschaft Deutschlands haben werden. Hierzu wurden acht Hypothesen ausgearbeitet, mit Hilfe derer der Einfluss von vollautomatisierten und elektrischen Carsharing-Flotten (CASE-Flotten) auf die nachfolgenden Bereiche geprüft wurde: Pkw-Bestand, Parkplatzsituation, Fahrzeugbesetzungsgrad, Kostenstruktur, Konkurrenzfähigkeit des ÖPNVs, Pkw-Produktionsentwicklung, Entwicklungen am Arbeitsmarkt und Anzahl der Elektrofahrzeuge.

Abstract in another language

The four megatrends CASE (Connected Car, Autonomous Car, Shared Mobility and Electric Car) represent a fundamentally new form of use of the automobile. This form of use is not only CO2-neutral, but also promises a better utilization of vehicles. The question arises as to what potential effects these four megatrends will have on Germany's economy. In this context eight hypotheses were developed, with the help of which the influence of fully automated and electric carsharing-fleets (CASE-fleets) on the following areas were examined: Fleet size, parking situation, vehicle occupancy rate, cost structure, competitiveness of public transport providers, car production development, developments on labor market and number of electric vehicles.

Further data

Item Type: Doctoral thesis (No information)
Keywords: CASE; Connected; Autonomous; Shared; Electric; Carsharing; Total Cost of Ownership; Mobilität in Deutschland 2008
DDC Subjects: 300 Social sciences > 380 Commerce, communications, transportation
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Economics > Chair Economics V - Institutional Economics > Chair Economics V - Institutional Economics - Univ.-Prof. Dr. Martin Leschke
Faculties
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Economics
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Economics > Chair Economics V - Institutional Economics
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-3803-7
Date Deposited: 03 Aug 2018 08:07
Last Modified: 03 Aug 2018 08:41
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/3803

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