Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Aushandlungsprozesse von Expertise in einem interkulturellen Lehr-/Lernkontext: AIDS-Präventionskampagnen in Burkina Faso

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-opus4-631

Title data

Schindler, Kirsten ; Steinmetz, Carsten:
Aushandlungsprozesse von Expertise in einem interkulturellen Lehr-/Lernkontext: AIDS-Präventionskampagnen in Burkina Faso.
Bayreuth , 2003

[img] PDF
AIDS-Praeventionskampagnen_in_Burkina_Faso.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons BY 3.0: Attribution .

Download (64kB)

Abstract

Burkina Faso ist mit einer HIV/AIDS-Rate von ca. 10% das am zweitstärksten von der AIDS-Pandemie betroffene Land Westafrikas. Dieser kritischen Situation wird seit Beginn der neunziger Jahre mit zahlreichen Präventionskampagnen begegnet. Eine zentrale Rolle spielen dabei sogenannte Peer-Educators. Unser Beitrag stellt ein in Planung befindliches Projekt am Lehrstuhl für Romanische und Allgemeine Sprachwissenschaft, Universität Bayreuth, vor, dass auf eine Analyse der Präventionskampagnen aus gesprächsanalytischer Perspektive abzielt. Die Gesprächsdaten, auf die sich unsere Untersuchungen beziehen, stammen aus den einwöchigen Ausbildungskursen dieser Peer-Educators. Der Beitrag diskutiert am Beispiel von zwei Transkripten in französischer Sprache (+ Übersetzung) besonders Aushandlungsprozesse von Expertise in den Kursen.

Abstract in another language

Burkina Faso is – with an estimated AIDS-rate to 10% - one of the most AIDS-affected countries in West Africa. This critical situation has caused many organizations to act and offer AIDS-education-programmes since the beginning of the 1990s. Social-marketing-events led by so called Peer-Educators play a crucial role in these programmes. Our paper presents a project currently planned at the Chair of French Linguistics, University of Bayreuth, that focus on an conversational analysis of these campaigns. Our data-corpus is from the one-week instruction-courses of the Peer-Educators. The paper discusses on using two transcripts (in French with German translation) the negotiation activities of expertise in these courses.

Further data

Item Type: Working paper, discussion paper
Keywords: Konversationsanalyse; AIDS; Burkina Faso; Wissensvermittlung; Gesprächsanalyse; Experten-Laien-Kommunikation; Conversation analysis; expert-lay-communication
DDC Subjects: 400 Language
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-opus4-631
Date Deposited: 26 Apr 2014 14:01
Last Modified: 04 Apr 2019 05:42
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/964

Downloads

Downloads per month over past year