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Technologies for Digitalization and Decarbonization of Individual Mobility

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00006598
URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-6598-7

Title data

Baumgarte, Felix:
Technologies for Digitalization and Decarbonization of Individual Mobility.
Bayreuth , 2022 . - V, 71 P.
( Doctoral thesis, 2022 , University of Bayreuth, Faculty of Law, Business and Economics)

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Format: PDF
Name: Technologies for Digitalization and Decarbonization.pdf
Version: Published Version
Available under License Creative Commons BY 4.0: Attribution
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Abstract

The fight against climate change requires rapid global action to decarbonize both industry and society. Among the largest emitters of climate-damaging greenhouse gases, changes in indi-vidual road mobility are necessary to substantially reduce emissions. Several promising measures can be promptly implemented to reduce emissions from individual mobility. Three of the most important are the electrification of individual road mobility with electric vehicles, the integration of electric vehicles as an essential part of the electricity system, and new concepts of mobility to reduce car ownership. However, the decarbonization potential in individual measures can be leveraged only through the efficient use of digital technologies and compre-hensively designed information systems. Consequently, a great need exists for research at the intersection of information systems, including digital technologies and sustainable mobility. The information systems community must help address the global challenge of decarbonizing individual mobility. This work includes seven research papers addressing the decarbonization and digitalization of transportation and energy to enable sustainable individual mobility. Therefore, this thesis first addresses the management of electric vehicle charging to accelerate the expansion of charging options. Second, it addresses the integration of electric vehicles into the electricity system, including in combination with renewable energy sources and the provi-sion of flexibility enabled by digital technologies. Third, it describes the need for innovation in shared mobility solutions, such as carsharing, to reduce car ownership. This thesis positions itself at the intersection of green information systems and information systems for innovative mobility business models. It bridges research into sustainable energy systems and the devel-opment of new business models and services in the mobility sector.

Abstract in another language

Die Anstrengungen gegen den Klimawandel erfordern rasches globales Handeln, um sowohl Industrie als auch Gesellschaft zu dekarbonisieren. Als einer der größten Verursacher von klimaschädlichen Treibhausgasen hat der individuelle Straßenverkehr besondere Verantwortung, notwendige Veränderungen umzusetzen und die Emissionen deutlich zu reduzieren. Dabei gibt es mehrere vielversprechende Maßnahmen, die umgehend umgesetzt werden können, um die Emissionen der individuellen Mobilität zu reduzieren. Drei der wichtigsten sind die Elektrifizierung des individuellen Straßenverkehrs mit dem Umstieg auf Elektrofahrzeuge, die Integration von Elektrofahrzeugen als wesentlicher Bestandteil des Stromsystems und neue Mobilitätskonzepte zur Reduzierung des Fahrzeugbesitzes. Die Dekarbonisierungspotenziale der einzelnen Maßnahmen können jedoch nur durch den effizienten Einsatz digitaler Technologien und bedarfsgerecht gestalteter Informationssysteme gehoben werden. Daher besteht ein großer Forschungs- und Handlungsbedarf in der Wirtschaftsinformatik, um digitale Technologien für nachhaltige Mobilität zu nutzen und dazu beizutragen, die globale Herausforderung der Dekarbonisierung der individuellen Mobilität zu bewältigen. Diese Arbeit umfasst sieben Forschungsarbeiten, die sich mit der Dekarbonisierung und Digitalisierung von Transport- und Energiesektor befassen, um eine nachhaltige individuelle Mobilität zu ermöglichen. Daher befasst sich diese Arbeit zunächst mit dem Management des Ladens von Elektrofahrzeugen, um die Ausweitung der Lademöglichkeiten zu beschleunigen. Zweitens befasst sie sich mit der Integration von Elektrofahrzeugen in das Stromsystem, auch in Kombination mit erneuerbaren Energien und der Bereitstellung von Energieflexibilität ermöglicht durch digitale Technologien. Drittens wird die Notwendigkeit von Innovationen bei geteilten Mobilitätslösungen, wie z. B. Carsharing, beschrieben, um den Fahrzeugbesitz zu reduzieren. Die Arbeit schlägt eine Brücke zwischen Wirtschaftsinformatik und nachhaltiger Mobilität durch digitale Technologien und Energiemanagement für die Entwicklung neuer Geschäftsmodelle und Dienstleistungen im Mobilitätssektor.

Further data

Item Type: Doctoral thesis (No information)
Keywords: Individual mobility; Decarbonization; Electric vehicles; Digital technologies; Energy management
DDC Subjects: 300 Social sciences > 330 Economics
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Law, Business and Economics
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration > Professor Information Systems and Digital Energy Management
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration > Professor Information Systems and Digital Energy Management > Professor Information Systems and Digital Energy Management - Univ.-Prof. Dr. Jens Strüker
Research Institutions > Affiliated Institutes > Fraunhofer Project Group Business and Information Systems Engineering
Graduate Schools > University of Bayreuth Graduate School
Faculties
Research Institutions
Research Institutions > Affiliated Institutes
Graduate Schools
Language: English
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-6598-7
Date Deposited: 01 Sep 2022 07:11
Last Modified: 01 Sep 2022 10:18
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/6598

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