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Alfred Döblin und seine Zeitschrift »Das Goldene Tor« : Zwischen Inszenierung und Werkästhetik

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00006469
URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-6469-0

Title data

Schmidtner, Nico:
Alfred Döblin und seine Zeitschrift »Das Goldene Tor« : Zwischen Inszenierung und Werkästhetik.
Bielefeld : Transcript , 2022 . - 341 P.
ISBN 978-3-8394-6394-9
( Doctoral thesis, 2022 , University of Bayreuth, Faculty of Languages and Literature)
DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.14361/9783839463949

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Format: PDF
Name: oa9783839463949ylO4DkKwNrEiC.pdf
Version: Published Version
Available under License Creative Commons BY 4.0: Attribution
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Abstract

Alfred Döblins Spätwerk sowie seine Zeitschrift »Das Goldene Tor« haben eine zentrale Rolle bei der Konzeptionierung der Synthetischen Moderne. Die Arbeit nimmt vor diesem Hintergrund eine Neuordnung der Zeitschriftenlandschaft der deutschen Nachkriegszeit vor. Durch die Untersuchung der wechselvollen literarischen Konflikte Döblins liefert sie einen tiefen Einblick in die literarisch-politischen Diskurse nach dem Zweiten Weltkrieg. Die Analysen der Dimensionen von Autorschafts-Inszenierung und Werkästhetik erlauben dabei einen innovativen Blick auf Döblin sowie eine Neubewertung des literarischen 20. Jahrhunderts. Die Arbeit versteht sich somit als Beitrag zur Erforschung des Funktionsspektrums eines Mediums, dessen spezifische Prozesse der Inszenierung und Medialität nicht nur von Relevanz für die Kultur- und Wissensgeschichte des 20. Jahrhunderts sind, sondern als paradigmatisch für das Kommunikationsmedium Zeitschrift und die Ausdifferenzierung einer innovativen und dynamischen Literaturgeschichtsschreibung gelten können.

Abstract in another language

Alfred Döblin's late work as well as his journal »Das Goldene Tor« have a central role in the conceptualisation of the Synthetic Modernism. Against this background, the work undertakes a reorganisation of the journal landscape of post-war Germany. By examining Döblin's shifting literary conflicts, it provides a deep insight into the literary-political discourses after the second World War. The analyses of the dimensions of authorship staging and work aesthetics allow an innovative view of Döblin as well as a reassessment of the literary 20th century. The work thus sees itself as a contribution to research into the functional spectrum of a medium whose specific processes of staging and mediality are not only relevant to the cultural and knowledge history of the 20th century, but can also be considered paradigmatic for the communication medium of the journal and the differentiation of an innovative and dynamic literary historiography.

Further data

Item Type: Doctoral thesis (No information)
Keywords: Alfred Döblin; Autorschaft; Werkästhetik; Inszenierung; Synthetische Moderne
DDC Subjects: 800 Literature
800 Literature > 800 Literature, rhetoric, criticism
800 Literature > 830 German and related literatures
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Chair Modern German Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Chair Modern German Literature > Chair Modern German Literature - Univ.-Prof. Dr. Martin Huber
Graduate Schools > University of Bayreuth Graduate School
Faculties
Graduate Schools
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-6469-0
Date Deposited: 15 Jul 2022 08:17
Last Modified: 18 Jul 2022 07:01
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/6469

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