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Fújì Music and Everyday Life in the Contemporary Urban Yorùbá Space

DOI zum Zitieren der Version auf EPub Bayreuth: https://doi.org/10.15495/EPub_UBT_00007453
URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7453-3

Title data

Ajayi, Oladapo Opeyemi:
Fújì Music and Everyday Life in the Contemporary Urban Yorùbá Space.
Bayreuth , 2024 . - XII, 211 P.
( Doctoral thesis, 2023 , University of Bayreuth, Bayreuth International Graduate School of African Studies - BIGSAS)

Abstract

This study explores how fújì shapes the contemporary Yorùbá urban space in various ways and vice versa. Drawing insights from early scholarly works like Karin Barber, Musila, Newell and Okome, Balogun and Gabroyes, the thesis approaches fújì as a popular culture text and site to encounter people’s inventions. Fújì, in this case, provides access to counter-narratives of contemporary African stories in unpredictable and complex ways. The dialectic and reflexive dynamics existing between fújì music and the Yorùbá urban lifeworld is one of the recurrent themes in the thesis. The thesis queries how fújì constitutes the aesthetic of lived experience in the contemporary urban Yorùbá lifeworld. As an interdisciplinary project, it takes fújì lyrics as the text for close reading in literary studies and uses ethnography-generated materials from interviews and participants' observations. The arguments in this thesis are submerged under two broad strands; they are: “fújì: Reading Dynamism and Complexities of the Everyday” and “Aesthetic Experience and the Agency of Music (fújì) on the Performance of Social Persona”. The first strand argues broadly that fújì’s dynamism defiles existing notions of textual classifications and opens the debate and manifestations of plural epistemologies. The study of fújì enables an encounter with plural epistemology and peculiar historical trajectories and values Barber (2007:2). Fújì challenges working with the assumption that centres on written traditions as limiting and exclusionary. Yorùbá concepts of “ìgboro”, the street, comes alive as part of the main analytical concept in the thesis; it is derived from fújì text and its context of production. My use of ‘ìgboro’ in the thesis signals a broad range of experiences, synonymous categories, and concepts - referencing the discourse around the lower strata space of the contemporary urban Yorùbá space. Ìgboro discourse is embedded in the discourse of social mobility and stylised masculine performativity in the Yorùbá urban space. The second overarching theme in this thesis speaks to “Aesthetic Experience and the Agency of Music (fújì) on the Performance of Social Persona”, where fújì’s agency is emphasised as an experience of acting upon listeners. As part of strategies of allowing fújì to manifest as a generative text, the thesis draws from Yorùbá concepts relevant to engaging with fújì through the lens of aesthetic experience. Oríkì is considered a commodity of desire that fújì audience seek during their encounter with musicians. Oríkì provides a transcendental experience in which the musicians and their audience co-create within the larger framework of the Yorùbá notion of Ènìyàn, personhood. oríkì’s trope in fújì enables diverse possibilities of imagining, performing, and curating the Gbajúmọ̀ (Big man) into public discourse and collective memory of the Yorùbá society.

Abstract in another language

In dieser Studie wird untersucht, wie fújì den zeitgenössischen städtischen Raum der Yorùbá auf verschiedene Weise prägt und vice versa. Ausgehend von frühen wissenschaftlichen Arbeiten wie Karin Barber, Musila, Newell und Okome, Balogun und Gabroyes wird fújì als populärkultureller Text und Ort der Begegnung mit den Erfindungen der Menschen betrachtet. Fújì bietet in diesem Fall Zugang zu Gegenerzählungen zeitgenössischer afrikanischer Geschichten auf unvorhersehbare und komplexe Weise. Die dialektische und reflexive Dynamik, die zwischen der fújì-Musik und der urbanen Lebenswelt der Yorùbá besteht, ist eines der wiederkehrenden Themen in dieser Arbeit. Die Arbeit geht der Frage nach, wie fújì die Ästhetik der gelebten Erfahrung in der zeitgenössischen urbanen Lebenswelt der Yorùbá konstituiert. Als interdisziplinäres Projekt nimmt sie fújì-Texte als Text für eine genaue Lektüre in der Literaturwissenschaft und verwendet ethnographisch generiertes Material aus Interviews und Beobachtungen der Teilnehmer. Die Argumente in dieser Arbeit sind in zwei großen Bereichen angesiedelt, die da wären: "fújì: Lesedynamik und Komplexität des Alltäglichen" und "Ästhetische Erfahrung und die Einfluss der Musik (fújì) auf die Darstellung der sozialen Persönlichkeit". Im ersten Teil wird allgemein argumentiert, dass die Dynamik von fújì die bestehenden Vorstellungen von Textklassifizierungen untergräbt und die Debatte und Manifestationen pluraler Epistemologien eröffnet. Das Studium von fújì ermöglicht eine Begegnung mit pluraler Epistemologie und besonderen historischen Bahnen und Werten Barber (2007:2). Fújì ist eine Herausforderung für die Arbeit mit der Annahme, dass schriftliche Traditionen einschränkend und ausgrenzend sind. Das Yorùbá-Konzept von "ìgboro", der Straße, wird als Teil des wichtigsten analytischen Konzepts in dieser Arbeit lebendig; es leitet sich aus dem Fújì-Text und seinem Produktionskontext ab. Mein Gebrauch von "ìgboro" in der Arbeit signalisiert eine breite Palette von Erfahrungen, synonymen Kategorien und Konzepten - und verweist auf den Diskurs um den Raum der unteren Schichten des zeitgenössischen urbanen Yorùbá-Raums. Der Ìgboro-Diskurs ist eingebettet in den Diskurs der sozialen Mobilität und der stilisierten männlichen Performativität im urbanen Raum der Yorùbá. Das zweite übergreifende Thema dieser Arbeit ist die "Ästhetische Erfahrung und die Wirkung von Musik (fújì) auf die Aufführung der sozialen Persona", wobei die Wirkung von fújì als eine Erfahrung betont wird, die auf die Zuhörer wirkt. Als Teil der Strategien, die es fújì ermöglichen, sich als generativer Text zu manifestieren, greift die Arbeit auf Yorùbá-Konzepte zurück, die für die Auseinandersetzung mit fújì durch die Brille der ästhetischen Erfahrung relevant sind. Oríkì wird als ein Gut der Begierde betrachtet, das das fújì-Publikum während seiner Begegnung mit den Musikern sucht. Oríkì bietet eine transzendentale Erfahrung, in der die Musiker und ihr Publikum innerhalb des größeren Rahmens des Yorùbá-Begriffs der Ènìyàn, der Persönlichkeit, zusammenarbeiten. Die Trope des Oríkì in fújì ermöglicht verschiedene Möglichkeiten, den Gbajúmọ̀ (Big man) im öffentlichen Diskurs und im kollektiven Gedächtnis der Yorùbá-Gesellschaft zu imaginieren, aufzuführen und zu kuratieren.

Further data

Item Type: Doctoral thesis (No information)
Keywords: Popular culture; popular music; Fújì; Yorùbá; oríkì; urban Yorùbá space; bigman; street culture; Yorùbá aesthetics; Gbajumo; Gbajúmọ̀; Yorùbá philosophy of personhood; Yorùbá notion of Ènìyàn; Yorùbá concepts of “ìgboro” (the street); urban Yorùbá lifeworlds; social person; fújì audience; fújì fans club; patron-clientele; Yoruba working class; fújì musicians
DDC Subjects: 700 Arts and recreation > 780 Music
800 Literature
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature > Professor Literatures in African Languages > Professor Literatures in African Languages - Univ.-Prof. Dr. Clarissa Vierke
Graduate Schools > University of Bayreuth Graduate School
Graduate Schools > BIGSAS
Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Faculties > Faculty of Languages and Literature > Professor Literatures in African Languages
Graduate Schools
Language: English
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7453-3
Date Deposited: 20 Feb 2024 10:15
Last Modified: 20 Feb 2024 10:15
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/7453

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