URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-7033-1
Title data
Kölbl, Carlos:
Decolonising education : An exploration in Bolivian-German relations.
In: cultura & psyché.
Vol. 3
(11 November 2022)
.
- pp. 189-197.
ISSN 2730-5732
DOI der Verlagsversion: https://doi.org/10.1007/s43638-022-00043-1
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Project information
Project title: |
Project's official title Project's id Learning beyond the classroom. Coping with illiteracy in urban contexts in Benin and Bolivia No information |
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Project financing: |
Deutsche Forschungsgemeinschaft |
Abstract
In this article I aim to contribute to a more multifaceted picture of what decolonising education can mean. I do this in the form of a case study of selected and intertwined Bolivian–German discourses and practices directed at the decolonisation of education in the wide sense of the term. First, I introduce Indigenist and ‘Indianist’ proposals, which are shaped, not least, by Nietzschean ideas. In a second step, I turn to some examples of German ‘Bildungsromane’ that are deeply entangled with Bolivian phenomena. Hence, the first part of the article is about decolonising the formerly colonised via education, whereas the second revolves around decolonising the former colonisers, but without the possibility for or the wish to identify completely clear-cut boundaries. It will thus become clearer how decolonising education can be understood as a relational phenomenon.
Abstract in another language
Das Ziel dieses Aufsatzes ist es, zu einem vielgestaltigeren Bild dessen beizutragen, was es heißen kann, Bildung zu dekolonisieren. Dies wird im Sinne einer Fallstudie dadurch geschehen, dass ausgewählte ineinander verflochtene bolivianisch-deutsche Diskurse und Praktiken im Hinblick auf die Dekolonisation von Bildung in einem weiten Sinne fokussiert werden. In einem ersten Schritt werde ich indigenistische und indianistische Vorschläge vorstellen, die nicht zuletzt von Nietzeanischen Ideen beeinflusst sind. In einem zweiten Schritt werde ich mich exemplarischen deutschen „Bildungsromanen“ widmen, die stark mit bolivianischen Phänomenen verschränkt sind. Folglich ist der erste Teil des Textes auf die Dekolonisation von Bildung für die ehemals Kolonisierten gerichtet, wohingegen sich der zweite Teil um die Dekolonisation von Bildung für die ehemaligen Kolonisatoren dreht. Dabei ist es nicht möglich oder auch nur gewünscht, vollständig klar gezogene Grenzen zu identifizieren. Zum Schluss soll nicht zuletzt deutlicher werden, in welchen Hinsichten die Dekolonisation von Bildung als ein relationales Phänomen verstanden werden kann.
Further data
Item Type: | Article in a journal |
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Keywords: | Relationality; Indigenism; 'Indianism'; 'New Left' (West Germany); Trikont-Publishers |
DDC Subjects: | 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology |
Institutions of the University: | Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair Psychology > Chair Psychology - Univ.-Prof. Dr. Carlos Kölbl Profile Fields > Emerging Fields > Cultural Encounters and Transcultural Processes Faculties Faculties > Faculty of Cultural Studies Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair Psychology Profile Fields Profile Fields > Emerging Fields |
Language: | English |
Originates at UBT: | Yes |
URN: | urn:nbn:de:bvb:703-epub-7033-1 |
Date Deposited: | 09 Jun 2023 09:02 |
Last Modified: | 06 Sep 2023 09:51 |
URI: | https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/7033 |