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Strawinskys Transformation des Urbanen.

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-opus-8297

Title data

Woitas, Monika:
Strawinskys Transformation des Urbanen.
In: Act - Zeitschrift für Musik & Performance. Vol. 2010 (2010) Issue 1 . - pp. 2-13.
ISSN 2191-253X

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Abstract

Nach 1900 kommt es durch Technisierung und Urbanisierung des Lebens zu einem tief greifenden Wandel der Wahrnehmung: multi-perspektivische und fragmentarisierte Sinneseindrücke entziehen sich jeglicher Linearität; Raum und Zeit werden durch neue Verkehrsmittel und Medien wie den Film anders erfahrbar, Rhythmus und Klang der Maschinen avancieren zu Schrittmachern der Moderne. In den Bühnenwerken Igor Strawinskys erscheinen diese Erfahrungen in kompositorische und szenische Strukturen transformiert: Musik ist nicht mehr nur Klang, sondern immer auch motorische Aktion; Konstruktion und Montage lösen organische Gestaltungsprinzipien der Musik ab; Motive und Themen folgen nicht mehr aufeinander, sondern werden zu komplexen Klangbildern vernetzt. Der vorliegende Beitrag geht den Varianten dieser Transformation des Urbanen von Petruschka (1911) über Le Sacre du Printemps (1913) und Les Noces (1914-23) bis zu Histoire du Soldat (1918) nach und eröffnet damit einen neuen Blick auf scheinbar Bekanntes.

Abstract in another language

After 1900 there were new technical inventions like cars, aeroplanes, or locomotives on the one hand, crowded streets and factories on the other, which fundamentally changed the experience of space and time. Simultaneity, motor activity, and montage replaced traditional structures and demanded new modes of perception. Linear develop-ment as known in classical drama as well as in symphony or opera appeared increasingly anachronistic. Life at its core was now kinetic and marked by machine-like ‚steely‘ rhythms. In the stage works of Igor Stravinsky these changes are transformed into a musical and scenic language: music is no longer merely sound, it is also and always motoric action; construction and montage are the main prin-ciples of this ‚new music‘; the development of themes is replaced by sequences of sound images. The present paper follows these transfor-mations of urban life from Petrouchka (1911) to Le Sacre du Printemps (1913), Les Noces (1914-23), and finally Histoire du Soldat (1918).

Further data

Item Type: Article in a journal
Keywords: Medien; 20. Jahrhundert; Urbanität; Medien
DDC Subjects: 700 Arts and recreation > 780 Music
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Research Institutions > Research Units > Research Institute for Music Theater Studies - FIMT
Research Institutions
Research Institutions > Research Units
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-opus-8297
Date Deposited: 25 Apr 2014 09:01
Last Modified: 02 Oct 2014 10:15
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/386

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