Publications by the same author
plus in the repository
plus in Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Hafner – Haydn – Casti/Paisiello: Zum „Abschied“ von der Bühne

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-opus-8301

Title data

Siegert, Christine:
Hafner – Haydn – Casti/Paisiello: Zum „Abschied“ von der Bühne.
In: Act - Zeitschrift für Musik & Performance. Vol. 2010 (2010) Issue 1 . - pp. 2-18.
ISSN 2191-253X

[thumbnail of ACT2010_01_Siegert_Haydn.pdf]
Format: PDF
Name: ACT2010_01_Siegert_Haydn.pdf
Version: Published Version
Available under License Creative Commons BY 3.0: Attribution
Download (825kB)

Related URLs

Abstract

Ausgehend von einer Besprechung der Uraufführung von Giambattista Castis und Giovanni Paisiellos Il re Teodoro in Venezia (1784) in der Wiener Kronik historisch-politisch-philosophisch-litterärischen Inhalts, die die Oper in Beziehung setzt mit Philipp Hafners Komödie Der Furchtsame (1764) und Joseph Haydns „Abschiedssinfonie“ Hob. I:45 (1772) werden die drei Stücke insbesondere hinsichtlich ihrer ungewöhnlichen Schlussbildung verglichen. Dabei stellt sich die Frage, die allerdings offen bleiben muss, ob sich auch Haydn bei der Komposition seiner Sinfonie an Hafner orientiert haben könnte. In jedem Fall erscheint die performative Dimension von Haydns Sinfonie durch den möglichen theatralen Kontext in einem neuen Licht.

Abstract in another language

Using the review of the premiere of Giambattista Casti’s and Giovanni Paisiello’s Il re Teodoro in Venezia (1784) in the Wiener Kronik histo-risch-politisch-philosophisch-litterärischen Inhalts, which relates the opera to Philipp Hafner’s comedy Der Furchtsame (1764) and Joseph Haydn’s „Farewell Symphony“ Hob. I:45 (1772), as point of departure, this paper compares the three aforementioned pieces with especial regard to the unusual form of their endings. In doing so the question arises if Haydn in composing his symphony might have been guided by Hafner’s play, too, albeit so far a definite answer seems impossible. In view of the potentially theatrical context the performative dimension of Haydn’s symphony appears, however, in a new light.

Further data

Item Type: Article in a journal
Keywords: Sinfonie; Kulturwissenschaften; Gattung
DDC Subjects: 700 Arts and recreation > 780 Music
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Research Institutions > Research Units > Research Institute for Music Theater Studies - FIMT
Research Institutions
Research Institutions > Research Units
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-opus-8301
Date Deposited: 25 Apr 2014 09:01
Last Modified: 02 Oct 2014 10:15
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/385

Downloads

Downloads per month over past year