Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Innovationsprozesse in der Supply Chain - Ergebnisbericht der empirischen Studie

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-opus-7431

Title data

John, Michael ; Bouncken, Ricarda B.:
Innovationsprozesse in der Supply Chain - Ergebnisbericht der empirischen Studie.
Bayreuth , 2009 . - (BaRoS - Bayreuth Reports on Strategy ; 2 )

[img] PDF
BaRoS_Innovationsprozesse_in_der_Supply_Chain.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons BY 3.0: Attribution .

Download (2MB)

Abstract

Nachhaltig effizient sind Unternehmen zumeist nur dann, wenn sie über ausreichend Innovationskraft verfügen. Innovativität ist an bestimmte organisationale Bedingungen geknüpft. Diese herauszuarbeiten ist Ziel des Projekts „Innovationsprozesse in der Supply Chain“. Innovationsfördernde Faktoren sind insbesondere eine zielorientierte Innovationsstrategie, deren bewusste, sogenannte „deliberat“ geplante, Anwendung und ein innovationsfreundliches Unternehmensklima. Auch strategisch ausgerichtete Kooperationsaktivitäten helfen Unternehmen, ihre Innovationskraft zu steigern. Jene Strategien (Innovationsstrategie, Kooperationsstrategie) wirken jedoch vor allem vermittelt auf den Innovationserfolg über eine entsprechende Innovations-bzw. Kooperationsorientierung, einen deliberaten Planungsstil sowie eine transparente Darstellung der Kooperationsaktivitäten. Unternehmensgröße und Umsatzhöhe beeinflussen das Ausmaß, in dem die genannten Faktoren erfolgsrelevant sind.

Abstract in another language

Innovativeness is usually a crucial prerequisite for companies to achieve sustained success. To find out the conditions for innovativeness is the major goal of the research-project “Innovation processes within Supply Chains”. Promoting factors are a goal-oriented innovation strategy and its deliberate application, a supportive innovation climate and a strategy based cooperation. Moreover, the impact of these strategies (innovation and cooperation strategy) on innovativeness is mediated by corresponding innovation and cooperation orientation, deliberate planning and transparency of cooperation activities. Company size and business volume bias the extent to which these factors are relevant for innovativeness.

Further data

Item Type: Project report, research report, survey
Keywords: Innovationsprozess; Supply Chain Management; Innovationsmanagement; Innovationsprozesse; Supply Chain Management; Innovativität; Innovationsstrategie; Kooperationsstrategie; innovation processes; Supply Chain Management; innovativeness; innovation strategy; cooperation strategy
DDC Subjects: 300 Social sciences > 330 Economics
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Law, Business and Economics > Department of Business Administration
Faculties
Faculties > Faculty of Law, Business and Economics
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-opus-7431
Date Deposited: 25 Apr 2014 09:59
Last Modified: 25 Apr 2014 09:59
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/452

Downloads

Downloads per month over past year