Titlebar

Export bibliographic data
Literature by the same author
plus on the publication server
plus at Google Scholar

 

Das Bild der Stadt im Musiktheater

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-epub-2886-0

Title data

Schmidt-Bundschuh, Anne D.:
Das Bild der Stadt im Musiktheater.
Bayreuth , 2016 . - 397 P.
( Doctoral thesis, 2013 , University of Bayreuth, Faculty of Languages and Literature)

[img] PDF
2016-05-25_Diss_Stadt im Musiktheater_Druckfassung.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons BY-NC-SA 3.0: Attribution, Noncommercial, Share Alike .

Download (2MB)

Abstract

Die Stadt, die einerseits als Hort der Zivilisation und Kultur, andererseits als Ort allen Übels gilt, wurde vielfach thematisiert: in der bildenden Kunst, in Literatur, (Musik)-Theater und Film. Für das Musiktheater hatte die Stadt aufgrund der institutionellen Verankerung schon immer eine wesentliche Bedeutung, da Opern zumeist in der Stadt – am Hofe eines Fürsten oder in einem öffentlichen Theater – aufgeführt wurden und das Publikum vom Stadtleben geprägt war. Parallel zu der im 18. Jahrhundert beginnenden und seitdem andauernden Urbanisierung beeinflusste die Stadt aber auch als Sujet in zunehmendem Maße die Werke des Musiktheaters, insbesondere in der zweiten Hälfte des 19. und der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts. Jenseits der bekannteren Werke, die den Stadtbezug schon im Titel tragen, wie Die tote Stadt von Erich Wolfgang Korngold oder Kurt Weills Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny setzten sich alle Gattungen des Musiktheaters mit dem Motiv auseinander. Die Dissertation verfolgt das Ziel, einen Gesamtüberblick des Sujets Stadt im Musiktheater zu geben. Welche Aspekte des komplexen Themenbereichs „Stadt“ stehen für die einzelnen Epochen und Gattungen im Vordergrund und wie verläuft die Umsetzung mittels musiktheaterspezifischer Möglichkeiten? Anhand paradigmatischer Werk-Beispiele wird analysiert, wie die Auseinandersetzung des Musiktheaters vom 17. bis 20. Jahrhundert mit dem oft als „Herausforderung“ apostrophierten Motiv verlief. Immer wieder wurde auch angezweifelt, ob ein so vielschichtiges Gebilde überhaupt adäquat auf die Bühne zu bringen sei. Am Beispiel ausgewählter Werke wie La Esméralda, Death in Venice u.a. werden die vielfältigen Möglichkeiten aufgezeigt, die sich dem Musiktheater bei der Thematisierung urbaner Aspekte bieten. Dies belegt, dass die komplexe Kunstform Musiktheater durch die Integration verschiedener Künste dem Stadtmotiv durchaus gerecht zu werden vermag.

Abstract in another language

The city, which is considered on the one hand as the origin of civilization and culture, on the other as place of all evil, has been widely discussed in visual arts, in literature, (musical) theater and film. For the musical theater, the city has always had an essential importance because of the institutional anchorage as operas were mostly performed in the city – at the court or in a public theater – therefore the audience was influenced by urban life. Parallel to the ongoing urbanization beginning in the 18th century the city also affected works of musical theater as a subject, especially in the second half of the 19th and the first half of the 20th century. Beyond the well-known operas that bear the city reference in the title as Die tote Stadt by Erich Wolfgang Korngold and Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny by Kurt Weill all genres of musical theater discussed urban life and city images. The thesis aims to give an overall view of the subject city in musical theater. What aspects of this complex issue "city" prove themselves as the center of attention in individual epochs and genres? Which musical and theatrical ways have composers at their disposal? It has been often questioned that musical theater is dealing appropriately with such a challenging motif. Analyzing selected works as La Esméralda, Death in Venice, On the Town, among others the thesis presents several means of processing urban aspects and city images in musical theater and shows that musical theater as “Gesamtkunstwerk” is absolutely able to do justice to that motif.

Further data

Item Type: Doctoral thesis (No information)
Keywords: Stadt <Motiv>; Musiktheater; Oper; Operette; Musical; Adaption
DDC Subjects: 700 Arts and recreation
Institutions of the University: Faculties > Faculty of Languages and Literature > Professorship Music Studies
Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Language: German
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-epub-2886-0
Date Deposited: 01 Jun 2016 06:34
Last Modified: 27 Jun 2016 06:28
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/2886

Downloads

Downloads per month over past year