Titlebar

Bibliografische Daten exportieren
Literatur vom gleichen Autor
plus im Publikationsserver
plus bei Google Scholar

 

Defining hospital markets – an application to the German hospital sector

Titelangaben

Hentschker, Corinna ; Mennicken, Roman ; Schmid, Andreas:
Defining hospital markets – an application to the German hospital sector.
In: Health Economics Review. Bd. 4 (2014) . - S. 28.
ISSN 2191-1991
DOI: 10.1186/s13561-014-0028-0

Volltext

[img] PDF
Schmid_HealthEconomicsReview.pdf - Veröffentlichte Version
Available under License Creative Commons BY 3.0: Namensnennung .

Download (516Kb)

Angaben zu Projekten

Projekttitel:
Offizieller ProjekttitelProjekt-ID
Open Access PublizierenOhne Angabe

Abstract

The correct definition of the product market and of the geographic market is a prerequisite for assessing market structures in antitrust cases. For hospital markets, both dimensions are controversially discussed in the literature. Using data for the German hospital market we aim at elaborating the need for differentiating the product market and at investigating the effects of different thresholds for the delineation of the geographic market based on patient flows. Thereby we contribute to the scarce empirical evidence on the structure of the German hospital market. We find that the German hospital sector is highly concentrated, confirming the results of a singular prior study. Furthermore, using a very general product market definition such as “acute in-patient care” averages out severe discrepancies that become visible when concentration is considered on the level of individual diagnoses. In contrast, varying thresholds for the definition of the geographic market has only impact on the level of concentration, while the correlation remains high. Our results underline the need for more empirical research concerning the definition of the product market for hospital services.

Weitere Angaben

Publikationsform: Artikel in einer Zeitschrift
Keywords: Hospital market; Concentration; Product market; Geographic market; Germany
DOI der Veröffentlichung: 10.1186/s13561-014-0028-0
Themengebiete aus DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Sozialwissenschaften > 330 Wirtschaft
Institutionen der Universität: Fakultäten
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Juniorprofessur Gesundheitsmanagement
Fakultäten > Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät > Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre > Juniorprofessur Gesundheitsmanagement > Juniorprofessur Gesundheitsmanagement - Juniorprof. Dr. Andreas Schmid
Sprache: Englisch
Titel an der UBT entstanden: Ja
Eingestellt am: 01 Dec 2015 13:42
Letzte Änderung: 01 Dec 2015 13:42
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/2105