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Rapporti tra opera e fruitore nelle origini dell’installazione sonora (1900–1966)

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:703-opus4-11499

Title data

Albert, Giacomo:
Rapporti tra opera e fruitore nelle origini dell’installazione sonora (1900–1966).
In: Act - Zeitschrift für Musik & Performance. Vol. 2012 (2012) Issue 4 . - pp. 2-21.
ISSN 2191-253X

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ACT2012-04_Albert.pdf - Published Version
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Abstract

One feature that defines sound installation as a genre is the participation of the user. Upon entering the space of a work, the user assumes an active role. Thereby the work takes on a theatrical and formative dimension: an art initially defined through space reveals its temporality. This essay analyzes the theatrical dimension, that is, the "modal structure," of works up to 1967, the first period of the sound installation genre. Both interactive and non-interactive works are considered. The analysis shows various models of theatricality for the first years of the genre, during which a diversity of origins and genealogy is reflected. What is common to these experiments is that they seek to involve the viewers, a strategy whose roots lie in the aesthetics and experiments of the first half of the twentieth century, but which since 1955 has become conspicuous.

Abstract in another language

Ein Merkmal, das die Klanginstallation als Gattung definiert, ist die Beteiligung des Zuschauers an dem Werk: Er nimmt, nachdem er in den Raum des Werkes eingetreten ist, eine aktive Rolle an. Das Werk erhält dadurch eine theatralische und erfahrungsgestaltende Dimen­sion, eine zunächst über den Raum definierte Kunst erschließt die Zeitlichkeit. Dieser Beitrag analysiert die theatralische Dimension, das heißt die "modale Struktur" der Klanginstallationen aus der ersten Periode der Gattung bis 1967 (sowohl interaktive, als auch nicht-interaktive Werke). Die Analyse zeigt verschiedene Modelle von Theatralität für die ersten Jahre der Gattung, welche die Vielfältigkeit der Wurzeln der Gattung spiegeln. Gemeinsam ist diesen Experimenten, dass sie die Beteiligung des Zuschauers anstreben: eine Strategie, dessen Ursprünge in der Ästhetik und in den Experimenten der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts liegen, aber seit 1955 deutlich hervortritt.

Further data

Item Type: Article in a journal
Keywords: Klangkunst
DDC Subjects: 700 Arts and recreation
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Languages and Literature
Research Institutions > Research Units > Research Institute for Music Theater Studies - FIMT
Research Institutions
Research Institutions > Research Units
Language: Italian
Originates at UBT: Yes
URN: urn:nbn:de:bvb:703-opus4-11499
Date Deposited: 25 Apr 2014 06:08
Last Modified: 02 Oct 2014 10:15
URI: https://epub.uni-bayreuth.de/id/eprint/180

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